11 augustus 2015

Als je from scratch begint


Als je from scratch begint, en weinig geld hebt, dan moet je alles langzaam opbouwen. Toen we eerst op de boerderij kwamen was er eigenlijk niks. Toen gingen we plotsklaps open en was het nog een heel gedoe om de klanten te voorzien van koffie, thee, limonade en taart, want we hadden helemaal nog geen spullen om taart te bakken bijvoorbeeld. Nou, ik kan jullie vertellen dat dat soms best wel frustrerend was! Had ik alles van huis meegenomen, was ik net begonnen aan een taart - verdorie, bakvorm vergeten! Ja dan gaat het dus over. Kak.

Als je from scratch begint, en weinig geld hebt, dan hebben klanten andere verwachtingen. Ja als je ze het een beetje uitlegt tenminste dan he, dat spreekt voor zich. Ze vinden het dan helemaal niet erg als er geen taart is, of als ze met onbekenden aan een biertafel moeten zitten met elkaar. Nee, wat blijkt, ze vinden dat zelfs leuk! Zo leuk zelfs, dat ze je vanzelf een beetje gaan helpen. "Je moet die koffie duurder maken hoor!" zeggen ze dan, en geven je twee euro extra. Of "Hey, anders zet je toch een schoolbord langs de weg?". Ik denk dat dat komt omdat het heel persoonlijk is. Dat mensen wel een beetje klaar zijn met die gelikte, onpersoonlijke, veel te hippe tenten en wereldwijde ketens. Ze vinden het veel leuker om op een mooie plek een kop gewone koffie te drinken voor een normale prijs bij leuke mensen waar ze zich thuis bij voelen, in plaats van op bezoek. Omdat de dingen er gewoon lekker gewoon gaan dus!

Nou, dat treft! Bij ons gaan de dingen heel gewoon. Net zo gewoon als bij de mensen thuis. De koffie komt uit een gewoon koffiezetapparaat, de taart wordt gewoon zelfgebakken, de prijslijst schrijf ik gewoon met de hand, de tuinstoel wiebelt gewoon een beetje, de tuin staat gewoon vol met onkruid en als klanten weggaan zeggen we gewoon 'moiiii!' (we zijn immers gewoon in drenthe). En als we iets niet hebben, moeten we dat dus gewoon improviseren. Want zo gaat dat als je from scratch begint.

Ik vind dat echt fantastisch, dat improviseren. Ja niet altijd dus, als je niet de juiste spullen hebt, want soms kost het dan superveel tijd of energie terwijl het met het juiste gereedschap in een minuut geklaard zou zijn. Maar dat kneuterige geknutsel, ik hou daar wel van! Het is zo lekker veelzijdig, en het hoeft helemaal niet perfect. En dat is fijn voor de perfectionist in mij. Die houdt nu regelmatig lekker haar mond. Eigenlijk is ons werk soms gewoon een soortvan spelen! Zo speelde Marinus met hout in de vijver, en het resultaat is een spannend vijverpad met een "echte" piratenbrug - waarvan direct iemand (wijfelend ;) gebruik maakt.



Ik speelde met verf en sloophout toen bleek dat ons assortiment te uitgebreid werd om aan elke klant apart op te noemen (inmiddels staan er nog twee extra borden bij en het is nog steeds niet genoeg, haha).

Ik speelde met het maken van schriftjes omdat vogelaars blijkbaar graag hun waarnemingen met elkaar delen, met het schrijven van schoolborden zodat mensen kunnen zien dat ze bij ons iets kunnen krijgen. En ik speel elke week met bloemen! Dat is zo leuk, al die bloemen. Bloemen zijn fijn! Het ziet er gelijk zoveel gezelliger uit.






En ik speelde met stiften op ramen, een avondje handlettering-inspiratie opdoen op pinterest gaf een lekker simpele oplossing voor het feit dat mensen niet binnen durfden te komen. Niks geen cursus of weken oefenen, gewoon hóppa uit de losse polst en niet te moeilijk, het hoeft toch niet perfect. Wat zeg ik? Liever niet zelfs!



Och, en als je in de toekomst schepnetjes gaat verhuren dan moet je zelf ook wel even controleren of er echt wel beestjes in de vijver zitten. En dus stonden we dan op een middag met een schepnet en een kletspoot dit gekke beestje te bewonderen. Op ons dooie gemakje. Werken, noemen we dat.

Heeft iemand trouwens enig idee watvoor diertje dit is?

Tsja, en wat ik in de keuken doe is eigenlijk toch ook gewoon een soortvan spelen? Limonade, icetea, taart en ijsrecepten maken die ik nog niet eerder heb gemaakt. Zo eens iets nieuws uitproberen dat je ter plekke verzint en dat dan heel lekker blijkt te zijn.

Vlnr: groene iceatea met citroenmelisse uit de tuin,
citroengranita met tijm uit de tuin en bietjes-uit de tuin-limonade

Watermeloensorbet met limoen en gember

Gembercake met citroenglazuur en kokos

Frambozensorbet en groene thee-muntsorbet
Aardbei-framboos limonade

Ja, wij vermaken ons wel! 

Ohja, alleen dat gezond eten waar ik het de vorige keer over had. Meestal gaat dat wel goed hoor. Maar laatst vonden we onszelf op zondagavond ineens terug bij de bushalte, terwijl we chinees zaten te picknicken... Haha, het kan natuurlijk niet altijd lopen zoals je het plant!



Fijne dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten