16 juli 2015

Oeps... dan maar turbojam

Oh god, onze tuin... Helemaal vergeten! Dat we nog een tuin hebben!

In de week voor we aan ons Avontuur begonnen was ik Verschrikkelijk Slim. Ik beredeneerde dat we vanwege het Avontuur geen tijd en zin zouden hebben om in de tuin te werken, dus maakte ik de hele moestuin onkruidvrij en zaaide elke vierkante centimeter in met gewassen die weinig onderhoud vragen. Wortels, bietjes, boontjes, courgette, pompoen. Vervolgens kwam ik de hele maand niet meer in de tuin.

Tsja... Wat ik even was vergeten bij mijn geniale plan is dat in juni onkruid sneller groeit dan groente. Oeps! Na een maand stond het onkruid op sommige plekken kniehoog. Alle sla was doorgeschoten, en op de plek waar ik gezaaid had groeide voornamelijk kweek. Gelukkig doen een heleboel dingen het ook prima zonder hulp. Ik oogstte erwtjes, peultjes, knoflook, framboosjes, wortels, megabietjes, radijsjes, bosui, munt, kamille en aardbeitjes. Toen was ik moe, maar met mijn laatste krachten trok ik zonder omhaal het ergste onkruid bij bossen uit de grond. Ik sjouwde mijn gigantische oogst naar huis, mikte de zooi in de koelkast en viel in slaap.


Een week later kom je dan ineens in de koelkast een bak zompige aardbeien tegen. Ik had destijds de beste bedoelingen met die aardbei, echt waar! Lekker vers uit het vuistje, of bij het toetje met wat vla en slagroom. Je moet me geloven als ik zeg dat ik van plan was ze te eten! Maar ik deed het niet, ik was ze straal vergeten, en nu waren ze.... sja. Marinus viste de rotste exemplaren er tussenuit, waste de rest en zette ze met een pot poedersuiker voor m'n neus. Maar echt appetijtelijk zagen ze er niet uit. Wat te doen met een kleine hoeveelheid 'nog niet verrotte maar ook niet meer zo mooie' aardbeitjes? Simpel... je maakt jam!


Dit recept voor jam is zó makkelijk en zó snel dat 'geen tijd, geen zin en moe' geen excuus meer is. Werkende mensen, lezen jullie mee?

Zet klaar: 1 of meerdere schone (jam)potjes. Je kunt ze eerst steriliseren maar als je zoals ik een kleine hoeveelheid maakt is dat niet echt de moeite - het is dan toch snel genoeg op.

Men neme:

aardbeien - 2 handjes is al genoeg voor een klein potje, ik had 125 gram
bruine basterdsuiker
citroen

Was en ontkroon de aardbeien en weeg ze. Voeg hetzelfde gewicht aan basterdsuiker toe. Knijp vervolgens gezellig op de bonnefooi een citroen uit, ik deed een halve. Doe alles in een pan en zet op een heel laag vuurtje. Roer tot alle suiker is opgelost en breng de boel dan aan de kook. Kook het precies 5 minuten, trek je er niets van aan dat het nog heel dun is en giet de hete jam in een pot. Deksel er op, klaar!



Het resultaat is een heerlijk stroperige, bijna zwarte jam met hele aardbeien en een volle zoete smaak. Echt onmogelijk om dit dun uit te smeren, maar daarover klaagt niemand, zo lekker als 'ie is. Als je net als ik geen hele verse aardbeitjes gebruikt, of de pot niet eerst steriliseert, bewaar de jam dan in de koelkast en eet hem snel op. Maak je het wel in bulk, gebruik dan alleen goede aardbeien en steriliseer de potten voor je ze vult.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten