22 mei 2015

Rabarber - en rabarbersiroop



Honderd jaar had ik er niet meer gedacht, maar met de nieuwe moestuin kwam prompt ook de herinnering aan oma's rabarbercompote bovenzetten. Die maakte ze zelf en was dan net zo lekker als dingen die oma's maken behoren te zijn. Een vriend had wel een stekje over dus subiet werd het ding gehaald en in de tuin gezet. Het eerste jaar mag je er niet van oogsten want dan is hij nog te klein - goed. Nu zitten we in het tweede jaar en het begon veelbelovend! Dankzij de zachte winter stond de neus rap boven en binnen een mum van tijd had hij vier stengels - wel één meer dan vorig jaar. De stapel rabarberrecepten lag al te wachten. En toen.... ging hij bloeien. Boeee!

Fluks snoeide ik die bloem weg - en at hem op, ha! - en uit wraak kocht ik bij de appie een bos rabarber in de bonus. Of nouja, eigenlijk omdat ik gewoon zin had in taart. Enfin, de taart kwam er,



en ging weer weg, in minder tijd dan je zou denken. Toen waren er nog twee stengels over. Gezien het avontuur waar de vriend en ik binnenkort aan beginnen (waarover later meer) besloot ik te experimenteren met limonade. Dat werd keilekker en daarom geef ik hier het recept. 

Zorg dat je van tevoren een gesteriliseerde fles klaarzet. Ik doe dat met soda sinds ik daarover las op de blog van Diana.

Men neme:

250 gr rabarber in stukken van 1 cm
250 gr aardbei (ik nam diepvriesaardbei - mooie verse dien je gewoon zo op te eten)
350 gr suiker
250 ml water
3 tl citroensap
1 dopje vanillie-extract - maar die hou je nog even achter

Kiep alles in een pan, breng aan de kook, en laat 30 minuutjes sudderen. Roer af en toe met een houten of siliconen lepel als je daar zin in hebt - ik kan dat nooit laten, als er een pan staat moet er worden geroerd. Giet er vlak voor het eind nog het dopje vanille-extract bij.

Nu wordt het kliederen want je moet het zeven door iets heel fijns zodat de siroop mooi helder wordt. Je kunt neteldoek/kaasdoek gebruiken of een oude gewassen theedoek, maar ik gebruik gewoon een panty. En omdat ik het een heel gedoe vindt om dat ergens aan een hele installatie op te hangen knoop ik die panty rond een gewone zeef. De hele handel gaat vervolgens op een kom en daar giet je je fruitbrei in. En dan wachten. Ja echt, gewoon wachten - niet aankomen! De verleiding is groot om er in te knijpen of te drukken met een lepen ofzo, maar dat doe je niet. Of nouja, misschien een beetje dan ;) 

En dan heb je dit!


Ongeveer 450 ml siroop, genoeg voor 10 grote glazen. Installeer je ermee in de zon en geniet. Het recept is overigens een 2-in-1 want wat er achterblijft is gewoon confituur - of compote zo je wilt, en dat eet je natuurlijk nog warm door de yoghurt ofzo. 

Oh, nog even over die rabarber: die bloemstengel kun je er gewoon uithalen hoor. Dat deed ik ook en ik gaf hem ook nog een snuf gedroogde koemest. Nu maakt ie weer stengels als een malle. De bloemknop gooi je niet weg, die eet je gewoon lekker op als bloemkool, hij smaakt licht zuur maar met de juiste saus is dat best plezant.


2 opmerkingen:

  1. Aaah ik kan niet wachten tot mijn rabarber volgend jaar ook te oogsten en eten is!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha ja ockelsenco ik begrijp hoe je je voelt! Moeilijk soms he, geduld? ;p

    BeantwoordenVerwijderen