17 januari 2016

Dat was het dan


Het zit er op. 7 Maanden waren we dag in, dag uit op de boederij van Natuurmonumenten. Het was leuk, lastig, soms hectisch en op andere momenten dodelijk saai, maar vooral: leerzaam. Alleen... niet helemaal op de manier die we hadden verwacht!

Wat had je dan verwacht, hoor ik je denken. Tsja. Ons bedrijfsplan was al kant en klaar, en eigenlijk dachten we dat we gewoon gingen proefdraaien, en dat we daardoor de paar dingen die nog onduidelijk waren konden aanscherpen, en klaar is kees. Maar zo ging het dus niet! Haha, gaan dingen ooit zoals je ze verwacht? Nee Mijke, nee! De belangrijkste les die we namelijk geleerd hebben hier is... dat we ons plan moeten cancelen.

...Hewa? Ja echt!

Het klinkt erger dan het is hoor. We willen nog steeds wel zelfstandig zijn. Maar het wordt kleiner, veel kleiner. Veeeeeeeel kleiner. Om te beginnen zonder tuin. Want tuin en horeca, dat gaat gewoon niet samen als je maar met z'n tweetjes bent. In theorie zou het misschien kunnen, maar in de praktijk zit je gewoon net met je snoeischaar in de appelboom, komen er ineens 100 klanten. Ja, dan moet je weer die boom uit, want klanten gaan voor. En er zijn een heleboel klusjes waar je niet eens aan kunt beginnen, omdat er een kans is dat er net een klant voor je neus staat. Moet je eerst alle verfpotten weer dichtdoen en je handen schrobben voordat je ze uberhaupt kunt bedienen. Dat werkt gewoon niet. Met personeel zou het kunnen, maar daarvoor kunnen we simpelweg niet genoeg geld lenen. Dus, schrap de tuin. Wat blijft er dan over? Een theehuis. Maar daarvan zijn er al zo veel, het was juist de tuin die ons plan zo leuk en bijzonder maakte. Dus schrap het theehuis. Terug naar de tekentafel!


Tsja, en op die tekentafel komt het geleerde van afgelopen half jaar wel weer van pas. U bent natuurlijk reuze nieuwsgierig, dus laat ik eens opsommen wat dat zoal was!

1. Mijn zelfgemaakte ijs was een enorme hit!
Dit was mogelijk het állerleukste moment van het afgelopen half jaar. Ik had groenethee/munt-sorbet gemaakt. Dat was het enige dat we hadden en het was stralend weer dus klanten kwamen uitgedroogd ons erf opkruipen, snakkend naar verkoeling. De blik op hun gezichten als ik vertelde dat ik alleen groenethee/munt-sorbet had. Heh? Dat klinkt gek... Lust ik dat wel? Maarja, die hitte... Dus toch maar bestellen. Nou en óf ze het lustten! Alle klanten staken elkaar aan, liepen elkaar te vertellen hoe huilend lekker die sorbet wel niet was, nietsvermoedende voorbijgangers werden zelfs toegeschreeuwd.. "Kom hier! Hier is ijs! Het lekkerste ijs dat je ooit zult eten! Echt waar, kom hierheen en koop ijs!". Echt, er gaat niks boven dat gevoel van gelukzaligheid als je een enorme groep mensen ziet genieten van jouw eigengemaakte product.


2. Mijn zelfgemaakte limonade was ook een schot in de roos.
Ze gingen er door per liter, in de zomer vooral. Lekker lekker, hoorde ik overal, konden ze deze siroop ook ergens kopen? In een geschenkverpakking misschien? Nee, helaas... maar dat bracht me wel op een idee! Ik vind het ook verschrikkelijk leuk, limonade maken. Ik experimenteerde met verschillende dingen zoals mandarijn-sinaasappel-limoen. Plukte in de hele wijk alle drentse krentenboompjes leeg. Het maakte niet uit wat ik deed, elke smaak werd laaiend ontvangen door het publiek.

3. Ik kan echt taart bakken, pfieuw!
Want ja, natuurlijk roept familie en vrienden op verjaardag hoe lekker die taart is die je hebt gemaakt. Maar dat is toch niet hetzelfde als een betalende klant die jouw taart zo lekker vindt dat ie de week er op al zijn buren, familie en vrienden meesleept.


4. We willen echt zeker weten zelfstandig zijn.
Afgelopen half jaar waren we natuurlijk niet echt zelfstandig, we werkten voor, of onder de vlag van Natuurmonumenten. En hoewel dat hartstikke leuk was en ook zeker voordelen heeft (ze hebben bijvoorbeeld bestaande fans, communicatiekanalen, contacten en gereedschap, materiaal en vrijwilligers), merkten we dat we toch gewoon ...te eigenwijs zijn. We willen dingen gewoon echt op onze eigen manier doen! En als je samenwerkt doe je toch consessies. Ook al zijn die consessies volledig redelijk en begrijpelijk, toch haalt dat bij ons werkplezier weg. Zelfdoen! Tsja, zo kinderachtig zijn wij blijkbaar!


5. We willen iets máken.
Oftewel, iets toevoegen dat er nog niet was. Geen bullshitjob hebben dus. Netwerken, managen, PR, dat is allemaal leuk, maar volkomen zinloos als we het niet inzetten voor een product dat we niet zelf hebben gemaakt. Fruit en kruiden telen: geweldig. Jam, limonade, taart, soep maken: supertof. En dan willen we bij het hele proces betrokken zijn. Niet alleen iets maken en dat iemand anders het verkoopt. Niet alleen iets verkopen dat door iemand anders is gemaakt. Nee, zelf doen, van begin tot het eind.

6. Het is gek genoeg belangrijker dat je aardig bent dan dat je superhoge kwaliteit aanbiedt.
Ja, echt. Dit was voor mij een eye-opener. In alle tv-shows, interviews met topkoks, overal en altijd staat het buiten kijf; de kwaliteit moet voorop staan. Nou, niet dus! Natuurlijk, er is een ondergrens. Als de koffie te slap is, de taart niet gaar, of de limonade te zoet, dan kun je het wel schudden. Maar als klanten het gevoel hebben dat ze welkom bij je zijn, dat ze warm worden onthaald, dat jij hun best voor ze doet, en vooral dat je áárdig bent dan gunnen ze je van alles. Dan geeft het niet als de bestelling wat langer duurt, de pin het niet doet, de koffie op het schoteltje is gemorst, hun favo ijs er niet meer is, de vloer modderig is of dat de glazuur lelijk smelt omdat de taart nog niet genoeg is afgekoeld. Sterker nog, dat vinden ze zelfs een soortvan leuk! Het hele feit dat we geen superstrak gedesigned theehuis met dure merken, gelikte pakjes en een gestroomlijnde bediening hadden gaf mensen een gevoel van thuiskomen, ontspannen, bijna alsof ze bij je op bezoek zijn. Lekker kneuterig en onhip zijn roept een gevoel van medemenselijkheid en onthaasting op en daar is blijkbaar behoefte aan.

7. De meest geroepen zin van mensen die de keuken in liepen
Ok, op "Ohjee, is dit privé?" na dan. Dit kunnen jullie denk ik wel raden. De meest geroepen zin is... "Ohhhh, wat ruikt het hier lekker!". Haha, soms zelfs als iets gewoon aangebrand was!


Ja, natuurlijk hebben we nog veel meer geleerd. Dat onze hond supergoed is met kinderen. Dat mensen het leuk vinden om zelf hun thee en koffie te zetten. Dat er mensen zijn die zonder nadenken 170 euro uitgeven aan schapenvachtjes. Dat mijn blog blijkbaar wordt gelezen door mensen die ik niet ken, en dat die mensen dan ook daadwerkelijk op de boerderij kwamen kijken (tof!). Dat koeien geweldig zijn! Hoe mooi de Onlanden zijn. Hoe raar het weer was vorig jaar. Dat Marinus vergaderen haat. Dat je met bijna niks al kunt beginnen. Hoe verschrikkelijk vaak je de vaatwasser in en uit moet ruimen. Dat mensen wegblijven als knmi regen heeft voorspeld, zelfs als het de hele dag droog blijft. Dat kinderen al blij zijn met een enkele boomstronk. En zo vergeet ik nog een heleboel.


Het afgelopen jaar was turbulent en hectisch. Eerst laten we dit maar even bezinken. We hebben langzaam afscheid genomen van ons oude plan. En terwijl we onszelf even pauze gunnen, begint er in ons achterhoofd stiekum alweer wat te borrelen. Een nieuw plan, gebaseerd op wat we hebben geleerd. Maar ha, daarover ga ik nu nog niks verklappen!



































5 opmerkingen:

  1. Superleuk Mijke! Ook voor ons gezin was het super dat jullie er waren. En ik herken helemaal wat je beschrijft. Succes en we blijven jullie volgen!
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Trouwens, een leuke foto. Kars helemaal in zijn element. Hij mist jullie....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaah, wij hem ook! Ik heb hem al een dikke brief gestuurd laatst. Ik hoop dat hij dat kon waarderen. Ik probeerde hem uit te leggen dat dat een goeie Hollandse traditie is sinds het humanisme van de rennaissance... maar dan met minder woorden ;p Hij schreef in ieder geval trots terug dat hij 2e was geworden van de week. Doe hem de groetjes! Marinus

      Verwijderen
  3. Ik ben heel benieuwd naar jullie nieuwe plan! Succes!
    Sigrun

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat marinus vergaderen haat en jullie willen vernieuwen en iets doen wat geen ander doet geen nieuws lol ,vreselijk benieuwd wat het nieuwe plannetje is,als ik het goed had begrepen hebn je nu in ieder geval een keukenmachine

    BeantwoordenVerwijderen